"A világnak szüksége van álmodókra és cselekvőkre. De mindenek fölött szüksége van olyan álmodókra, akik cselekszenek." Sarah Ban Breathnach

2017. szeptember 07. 17:27 - sandor80szabo

Országos Kéktúra 1. szakasz (Ablánci csárda - Kőszeg)

2017. szeptember 06. (szerda) 22:12 (UTC+1) - Domoszló

Esőmentes volt az éjszaka, s reggel is csak részben volt felhős az ég. Egész éjjel bőgtek a szarvasok, időnként elég közelről hallatszott. Megkezdődött tehát a szarvasbőgés időszaka. Reggelit követően vizesen került elcsomagolásra a sátor, valamint a poncsó. Elköszöntem Petrától, Barnabástól és Zsolttól, majd megindultam Kőszeg felé.

img_3361_540x405.jpg

Javarészt erdőkön keresztül haladtam, körülbelül egy liter vízzel. Tömördig nem is volt forrás, vagy kút tervezve, az pedig körülbelül kilenc kilométer volt. Továbbra is segítségemre voltak a Mária zarándokútvonal eligazító táblái . Egyik, másikon egy-egy bibliai idézet is szerepelt. img_3362_379x540.jpg

A Kincsédi-mező határához érve, az út szélén pár cseresznyeszilvafát fedeztem fel. A köznyelv fosóka szilvaként ismeri. Magam is több marékkal csemegéztem, bízván abban, hogy a népies elnevezés oka esetemben nem igazolódik be. Időközben feltűntek a Kőszegi-hegység csúcsai. Most még távolinak tűntek.

img_3365_540x366.jpg

img_3367_540x405_1.jpg

A Tömördig hátralévő út hamar eltelt. Ezen a délelőttön valahogy jobban haladtam. Az időjárás is sokkal jobb volt az elmúlt napokéhoz képest. Tömördre beérve, egy csapnál gyorsan kimostam az előző napi ruháimat, majd megkerestem a bélyegzőhelyet.

img_3370_540x405.jpg

A Kéktúra járása óta, Tömördön láttam második alkalommal olyan emlékművet, amely Magyarország az Európai Unióhoz való csatlakozásának állít emléket. Az előzőt Bakonybélen láttam. Mostanában sajnos többen nem tekintik a nevezetes 2004-es eseményt ünnepelendő eseménynek.

img_3374_540x405_1.jpg

Tetszett a másik alkotás is, mely különböző világvárosokat mutatott be, a Tömördtől lévő távolság feltüntetésével. Magam is tervezek hasonlót elkészíteni azokkal a helyszínekkel, ahol megfordultam. Itt láttam először egy friss kezdeményezést, mely szintén a Kékhez kapcsolódik. Egy facsemetét ültettek, mely előtt egy kis tábla volt elhelyezve, rajta annak a nevével, aki mindezt lehetővé tette.

img_3373_405x540.jpg

img_3375_405x540.jpg

Tömördöt elhagyva egy forrást jelzett a térképvázlatom, valamint az útjelző tábla is. A Gradics forrásnál magam is egy kicsit felfrissültem, egy-egy bögre friss forrásvízzel, valamint egy kis falatozással. A Tömördön teletöltött kulacsokat is kicseréltem forrásvízzel. Ha már lehetett választani.

img_3377_405x540.jpg

img_3379_540x405.jpg

Erdőben folytattam tehát tovább az utat. Eleinte lombhullató, később tűlevelű erdőben. Kissé hűvös lett, így felvettem a hosszú ujjú ingemet. A jelzések ezúttal is rendben fel voltak festve, igaz az egyik jelzést, amely egy szerencsétlenül járt fára volt felfestve, lassan pótolni kell.

montazs_1.jpg

img_3380_540x405.jpg

Egy-egy helyen megjelent az őszi kikerics, gyönyörű színfoltokat eredményezve. Több helyen is jelen volt az én egyik kedvenc virágom is, a búzavirág. Változatos helyszíneken is előfordul, az én nagy örömömre.

montazs_6_540x210.jpg

Ezúttal is tartottam egy szusszanásnyi pihenőt az egyik kereszteződésben. Zoknik, cipők lekerültek, ivóvizes palack, meg egy kis nassolni való pedig előkerült. Egy-egy erdészen kívül senkivel nem találkoztam, csendes volt az erdő. Az égbolt borús volt, bíztam benne, hogy amíg Kőszegig érek, rosszabb nem lesz.

montazs_2.jpg

Az Alsó erdőben járva ismét fenyőfák között haladtam. Kellemes fenyőillat töltötte be a teret. Szemben velem két túrázó közeledett, akik mint később kiderült, szintén Kéktúrázók voltak. Lassan eljutottam az osztrák határig. Kőszeg előtt egy rövid ideig határvonalon vezet a Kék, s több túraútvonal is egyesül ezen a rövid szakaszon.

img_3391_540x405.jpg

img_3393_405x540.jpg

img_3394_540x405.jpg

Már csak pár kilométer volt hátra Kőszegig. Köszönhetően a kellemesebb időjárásnak, az ivóvizem ezúttal nem fogyott annyira, mint a korábbi napokban. Hetedik napja voltam úton. Azt terveztem, hogy Kőszegen ismét olyan helyen keresek szállást, ahol tudok tisztálkodni, mosni, telefont tölteni. Átvágtam még egy utolsó fenyőerdőn, majd következett Kőszeg.

img_3395_405x540.jpg

img_3399_540x405_1.jpg

Utam elvezetett az úgynevezett organikus stílusú református templom, valamint az egykori Unger kertben található óriás juharlevelű platánfa mellett. Törzskerülete majdnem 9 méter, magassága 28 méter, kora megközelítőleg 200 év. Létezik egy legenda, mely szerint a vizsgázó kőszegi diákok vizsgáik előtt meglátogatták a fát, törzséhez letéve a tankönyveiket, pihentek. Eközben "beléjük szállt a tudás".

img_3400_405x540.jpg

Hamarosan eljutottam a város főterére, ahol a Jézus szíve plébánia templom található. Bélyegeztem egyet, majd kicsit szétnéztem a történelmi belváros területén. Tudtam, hogy a következő nap is erre folytatom majd, de azért körülnéztem.

montazs_3_540x271.jpg

Az egykoron vizesárokkal körülvett Jurisics vár belső és külső várból áll. A 13- században keletkezhetett, s legjelentősebb szerepét az 1532-es török hadjárat során játszotta. Jurisics Miklós a török ostrom során hősiesen védte Kőszeg várát, maroknyi várvédőivel az akkori világ legerősebb hadseregének számító I. Szulejmán szultán seregével szemben.

img_3408_540x405.jpg

img_3410_540x405.jpg

A sikertelen ostrom után a török megkésve vonult Bécs alá, ahol már az addigra összegyűlt keresztény zsoldos sereg várta őket. Hozzájárult tehát a keresztény Európa megmentéséhez a kőszegi várvédők hősiessége, melyet a nyugati világ alig négyszáz év elmúltával Trianonnal jutalmazta meg. 

img_3438_540x405_1.jpg

A nevezetes diadalt követően Kőszeget elkerülték a további háborúk, így Magyarország műemlékekben egyik leggazdagabb városa lett. Ennek magam is tanúja voltam, hisz olyan érzésem volt a Jurisics téren állni, mintha egy mesebeli történetben lettem volna. Szemben velem az ország egyik legrégebbi, s mindmáig városházaként működő pompás épülete állt. A képet a másnapi elindulás után készítettem, azért nincsenek felhők az égen. 

okt_1-42.jpg

okt_1-43.jpg

A teret a Hősök kapuja uralja, melyet a korábbi rossz állapotú kapu helyet építettek a múlt század elején. Alatta került elhelyezésre az 1532-es várvédő diadalt felidéző emlékmű is. Mindent összevetve a tér szépen felújított éke a városnak.

okt_1-41.jpg

okt_1-45.jpg

Lassan ideje volt szállás után néznem, ezért a bélyegzéskor szerzett tájékoztató füzetből kinéztem a Gyöngyvirág Panzió és Camping nevű helyet. Természetesen a kemping részét választottam. Érkezésemkor csak én voltam sátorral, a kemping további lakói olasz lakóautósok voltak. Kezdtem azzal, hogy a reggel óta vizes sátrat, valamint a poncsót megszárítottam. Már csak egy lépés választott el a végcélomtól. Egész pontosan tizennégy és fél kilométeres lépés ...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azoperenciastengerenistul.blog.hu/api/trackback/id/tr2212808578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
"A világnak szüksége van álmodókra és cselekvőkre. De mindenek fölött szüksége van olyan álmodókra, akik cselekszenek." Sarah Ban Breathnach
süti beállítások módosítása