"A világnak szüksége van álmodókra és cselekvőkre. De mindenek fölött szüksége van olyan álmodókra, akik cselekszenek." Sarah Ban Breathnach

2017. szeptember 01. 23:49 - sandor80szabo

Országos Kéktúra 3. szakasz (Rezi - Sümeg)

2017. szeptember 01. (péntek) 20:13 (UTC+1) - Domoszló

Korán terveztem kelni, ahhoz képest nem sikerült. Egy órával a tervezettnél később, hatkor keltem csak. Begyújtottam a gázfőzőt, majd nemsokkal később már kanalaztam a bögrényi csokis zabpelyhet. Nem tudom, hogy említettem-e, de a Zemplénben eltört a sátram feszítő rúdja. Sajnos ezeknél a típusú sátraknál gyakori eset. Azóta úgy használom, hogy körbetekerem szigetelőszalaggal, így valamennyire rögzítem. Később majd lecserélem a sátrat, de addig a fenti módszerrel használom.

img_3049_540x405_1.jpg

Miután összepakoltam, a turista szállás kulcsát a megbeszélt helyre tettem, majd továbbálltam. Rezi határában egy idézetre bukkantam, egy természetjáró táblán. "Ne hagyj a természetben semmit, csak a lábnyomodat. Ne vigyél haza semmit, csak az emlékeidet és a fényképedet."

img_3055_540x405_1.jpg

Rezit elhagyva eleinte mezőn, később erdőn keresztül gyalogoltam. A község határában fekvő Rezi vár romját ezúttal nem néztem meg, hisz a nap végére várt rám Sümeg. A következő faluig a terep erősen lejtett lefele. Ilyenkor hálát adok, hogy nem fordított irányban járom a Kéket. Elhagyva az erdőt, ismét jött az embermagasságú csalán. Zalaszántó határában három túrázóval találkoztam, akik Keszthelyre tartottak. 

montazs_540x209.jpg

Miután beértem Zalaszántóra, egy idős helybéli, Imre bácsi szólított meg. Helytörténészként sok érdekes adatot, történetet mesélt a faluról, a környékről. Többek közt egy orosz hölgyről, aki a háború után költözött a faluba. A hölgy nem tudott levest főzni, csak valami sűrű dolgot. Évekkel később a hölgyről lett elnevezve ez a fajta "leves". Elköszönvén Imre bácsitól, a falu központja felé indultam. Elérve a római katolikus templomhoz, két olyan keresztet is találtam, amelyek nem szokványosak. Egyiken Jézus kezei a feje fölött vannak, a másikon már csak a lepel van a kereszten, Jézus alatta van, Mária kezei között. Sajnáltam, hogy ezekről Imre bácsi nem tett említést.

img_3065_430x540.jpg

Zalaszántón pecsételtem egyet, majd a falu határában fekvő sztúpa felé vettem az irányt. A Zalaszántói sztúpa Közép Európa első buddhista szentélye, azaz sztúpája volt, és egyben mindmáig a legnagyobb. Egy erdei tisztáson építették fel 1992-ben a 30 méter magas, és 24 méter széles hófehér épületet. Elhelyeztek benne egy díszes tartót, amely a történelmi Buddha néhány csontszilánkját tartalmazza. Azóta a sztúpa szent zarándokhellyé vált. A sztúpát 1993-ban szentelte fel Őszentsége a XIV. Dalai Láma.

img_3073_405x540.jpg

Kicsit megpihentem a sztúpával szembeni padoknál, s közben figyeltem mind a szentélyt, mind a körülötte lévőket. Többen látogatják naponta, ottjártamkor is sokan voltak. Láttam, hogy egyesek csak nézelődnek, mások rutinszerűen járkálnak körbe, körbe.

Benéztem a szentéllyel szembeni bazárba, ahol egy különleges Kéktúra pecséttel, valamint egy karkötővel lettem gazdagabb. Megajándékoztak egy füstölővel is, amelyet meggyújtva magam is elindultam a szentély felé.

img_3088_405x540.jpg

Magába a sztúpa belsejébe nem lehet bemenni, csak a három szinten lehet közlekedni. Az egyes szinteken balra indul el az ember, kezében a füstölővel. Időközben egy szerzetes is megérkezett, aki a szentély környékén lévő virágokat kezdte locsolni. A legfelső szinten, a lépcsők végén magasodik Buddha aranyozott szobra.

img_3093_405x540.jpg

A legfelső szinten helyezkednek el az imamalmok is, melyeket az érdemek és a bölcsesség (jó karma) felhalmozására, valamint a negativitások (rossz karma) megtisztítására használják. Hagyományosan a henger alakú imamalmok külső felületére az Om Mani Padme Hung mantra van szanszkritul írva. A tibeti buddhista hagyomány szerint egy ilyen imamalom megforgatása ugyanolyan érdemi hatással bír, mintha szóban mondaná el az imát. Órajárásnak megfelelő irányban kell megforgatni, mivel a belső mantratekercs olyan irányban íródott, mint ahogyan a nap halad az égen. Szóval megindultam én is, forgatva az imamalmokat, hadd váljon a megforgatásukból származó minden érdem az összes érző lény javára.

img_3091_540x405_1.jpg

Körbeérve az imamalmok szintjén, füstölőmet Buddha szobra alatt lévő helyre szúrtam, ahol a többi füstölő is volt. Több időt is el lehetett volna tölteni, de várt rám még jó pár kilométer is. A szentély körül rengeteg kavics"sztúpa" volt, amelyek eddigi gyaloglásaimat szinte végig kísérték. Még az egyik pihenőhelyet is telerakták az apró kavicstornyokkal.

img_3094_540x405_1.jpg

img_3096_540x405_1.jpg

img_3098_540x405.jpg

A szentélytől nem messze található az itt élő szerzetesek lakhelye is, amely szintén egy kis keleti érzést hozott a tájra. Még mielőtt azt gondolnátok, hogy vallást váltottam, mindenkit megnyugtatnék. Továbbra is hitem szerint keresztény vagyok, álláspontom szerint "Egy az Isten!". De úgy gondolom, a világ egyik legbékésebb vallását nem lehet nem szeretni.

img_3081_540x405.jpg

Magam mögött hagyva a zalaszántói sztúpát, következtek az erdei kilométerek. A nem messze lévő Tátika várromhoz elérve, megebédeltem. Vízkészletem felénél jártam, de forrást csak egyet jelölt a térképvázlatom. 

img_3104_540x202.jpg

Sok kirándulóval találkoztam a vár környékén is. Többen családostól járták az erdőt. A Kék jelzések ezúttal is rendben voltak, bár egyik helyen a felfestés csak félig készült el. Több helyen ki voltak téve az eligazító táblák is, melyek ezúttal rendben voltak. 

img_3108_540x405_1.jpg

img_3110_540x405.jpg

img_3111_405x540.jpg

Zalaszántótól közel 15 kilométer után érkeztem a Sarvalyi erdészházhoz, ahol az említett forrás található. A forrást meg is találtam, ám a vize épp hogy csordogált. Sajnos kicsit szennyezett volt a kőmedence, így kénytelen voltam elővenni a vízszűrős kulacsomat, amellyel biztonsággal ihattam a hűs forrásvizet.

img_3113_540x405.jpg

Kellőképpen felfrissülve, a napi végcélom következett. Sümegig mintegy másfél óra volt hátra. Eleinte tovább az erdőben, később nyílt terepen, mezei utakon. Ekkor már látszódott Sümeg vára is. Kereszteztem még a vasútvonalat, majd szépen lassan beértem a városba. 

img_3116_540x405_1.jpg

Először a vasútállomásra mentem, a pecsételésért, majd vissza a belvárosba. Nem tudtam meddig van nyitva a vár látogatásra, hisz már fél hét felé járt. Gyorsan beléptem a várkapun, ám a pénztáros már nem adott jegyet. Azt mondta, hogy arra a fél órára, amíg még ott van, már nem ad, menjek be nyugodtan. Megköszönve kedvességét, beléptem a vár kapuján.

img_3124_540x229.jpg

img_3129_540x405.jpg

Sümeg várát IV. Béla parancsára építették a tatárjárás után. Később a Kőszegi családtól szerezte meg Anjou Károly. A külsővár hozzáépítésével az ország egyik legerősebb vára lett. 1552-ben a veszprémi püspök is ide húzódott vissza.

img_3137_540x245.jpg

A katonai szerepe egészen a Rákóczi szabadságharc végéig jelentős volt, ám annak végén a császáriak felrobbantották a falait. Napjainkra az ország egyik legjobban helyreállított középkori kővára. Valóban nem annyira éles a kontraszt, mint a csókakői, vagy a füzéri vár esetében.

img_3143_540x153.jpg

img_3312_540x540.jpg

Itt is több tematika köré szerveződött, a középkori vár mindennapi életét bemutató kiállítás. Bepillantást nyerhettünk a korabeli pékség, konyha helyszínére, a kamra polcaira, de még a fűszerkert ágyásai közé is.

img_3307_540x540.jpg

Megtudhattam, hogy a mindennapi élet során nem kevés bort is fogyasztottak a vár népei. Jellemző a hierarchia a boroshordók mérete alapján is. Szépen felújították a vár kápolnáját is. Az oltáron még ott volt a nemrég felszentelt ünnepi kenyér is. 

img_3154_540x405_1.jpg

img_3309_540x540.jpg

Utolsó előtti állomásnak hagytam a hajdani kínok helyszínét. Mint ahogyan a tábla is jelezte, belépés csak saját felelősségre. Viaszbábukkal szemléltették a régmúlt idők kínzásait, kivégzéseit, boszorkányégetését. Már csak az lett volna hatásosabb, ha hanghatás is érte volna az embert.

img_3310_540x540.jpg

Mielőtt elhagytam volna a várat, utoljára még lenéztem az előttem lévő tájra. Nem messze egy füves pályát vettem észre, melynek szomszédságában egy nagyobb zöldterület volt. Azt néztem hát ki célul, hogy éjszakára tábort verjek. Leérve a helyszínre, a város közösségi tereként hirdetett művelődési ház kertje volt, így hát nyugodt szívvel húztam fel a sátram. 

img_3144_540x405.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azoperenciastengerenistul.blog.hu/api/trackback/id/tr8612797268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
"A világnak szüksége van álmodókra és cselekvőkre. De mindenek fölött szüksége van olyan álmodókra, akik cselekszenek." Sarah Ban Breathnach
süti beállítások módosítása